Mail till Barometern.

Skickade ett litet trevligt mail till Barometern idag. Är grymt upprörd över min situation med KalmarHem och Studentkåren som båda två vägrar att stå till någon som helst hjälp. Ser få utvägar för tillfället och situationen känns väldigt hopplös. Pust!!

" Jag är student här i Kalmar sen våren 2007. Då flyttade jag in i min studentlägenhet som jag fortfarande bor i genom KalmarHem. Har haft mycket lite problem med dem sedan dess faktiskt trots alla rykten som går om hur dåligt de hanterar problem med sina studenthyresgäster...ända tills förra fredagen den 13/3. Då fick alla studenter som bor inom KalmarHem hem ett brev från Kalmarhem, Studentkåren och bredbandsbolaget. Där meddelades att fr.o.m. den 1 april (notera att det endast handlar om en halv månad fram i tiden) så kommer en avgift läggas på hyran för internet för samtliga studenter. Det stod en kommentar om hur bra det här är och att 95% av alla studenter redan har bredband hos bredbandsbolaget så för dem kommer avgiften bara att sänkas.

Jag tillhör så att säga de andra 5 %. Jag är kund hos Tele2. När jag flyttade in för mer än 1,5 år sen gavs jag alternativ att välja vilken operatör jag ville. Har varit kund hos Tele2 sedan dess. I februari detta året blev jag uppringd av Tele2 som erbjöd mig en uppgradering av mitt bredband till snabbare hastighet till samma pris som tidigare om jag band upp det 12 månader. Jag såg ingen som helst anledning till att inte göra det eftersom jag planerade att bo kvar här i lite mer än ett år. Vad jag inte visste då var att studentkåren och KalmarHem vid samma tidpunkt satt och förhandlade med bredbandsbolaget om just det avtalet som snart börjar gälla.


Nu sitter jag här med två bredbandsavtal. Jag har försökt få hjälp hos både kalmarhem och studentkåren men båda parterna vägrar hjälpa mig. Som jag ser det så är det väldigt småsint av KalmarHem att inte kunna ersätta de fåtalet studenter som hamnat i kläm på grund av att de är ute i så dålig tid. (De ger ju inte ens de som bara har uppsägningstid någon chans att säga upp sina bredband i tid.) När jag pratade med en av kontaktpersonerna på Studentkåren så fick jag information om att det handlar om ett 25-30 tal studenter som är upprörda och har hört av sig med klagomål. Det handlar om småpengar för KalmarHem som gjort bort sig. Men för en liten student är dubbla bredbandsavgifter i ett helt år inte ett alternativ. Det är ju inte så att det flödar med pengar på ett studentkonto varje månad.


Jag har funderat och som det är nu så har jag 3 alternativ.

Jag kan flytta (fast jag har ingenstans att flytta till i princip).

Jag kan acceptera att jag blir dåligt behandlad, inte göra någonting och sitta och betala båda bredbanden i ett år.

Jag kan strunta i att betala kalmarhems bredband hos bredbandsbolaget och få onödiga betalningsanmärkningar på mig.


Frågan är vilket som känns roligast?


Ta gärna upp detta i tidningen. Vore till stor hjälp i en liten students kamp mot stora elaka KalmarHem."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0